Muzyka, która dotyka nieba zabrzmi w Filharmonii Sudeckiej

, , , ,

Dedykował ją swojej żonie, inspirował się tęsknotą i cierpieniem matki po stracie dzieci, stworzył utwór, który rozsławił jego twórczość na całym świecie.Henryk Mikołaj Górecki i jego III Symfonia „Pieśni Żałosnych” stanowić będzie główny temat koncertu „Dotknąć Nieba”, na który Filharmonia Sudecka zaprasza 27 października 2023 r. na godzinę 19:00. Wystąpi sopranistka – Iwona Hossa oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiejpod dyrekcją Vladimira Kiradjieva.

Koncert wprowadzi publiczność w nastrój zbliżającego się dnia Wszystkich Świętych, skłaniając do refleksji o przemijaniu, stracie, trosce o bliskich. Będzie to zasługą samej muzyki, ale też historii powstania III Symfonii „Pieśni Żałosnych”. Inspiracją do napisania tego dzieła był dla kompozytora tekst szczególnej modlitwy, wyryty na ścianie więziennej celi w pensjonacie „Palace” w Zakopanem, w którym w czasie II wojny światowej znajdowała się siedziba Gestapo. Słowa: „Mamo, nie płacz, nie. Niebios Przeczysta Królowo, Ty zawsze wspieraj mnie. Zdrowaś Mario” wyryła dziewczyna schwytana w 1944 r. przez Niemców w schronisku na Lubaniu w Gorcach. Henryk Mikołaj Górecki wykorzystał je, pisząc na zamówienie rozgłośni Südwestfunk w Baden-Baden w 1976 r. swoją trzecią symfonię. Nie spotkała się ona wówczas z powszechnym aplauzem, bo bardzo różniła się od dotychczasowych dzieł kompozytora. Międzynarodową popularność zdobyła dopiero w 1992 r., gdy opublikowało ją wydawnictwo Elektra Records (w wykonaniu London Sinfonietta pod dyrekcją Davida Zinmana). Płyta ta w 1993 r. uplasowała się na pierwszym miejscu list przebojów muzyki poważnej. Ten sukces udało się powtórzyć w 2019 r., kiedy to album “Symfonia pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego w wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego z udziałem Beth Gibbons z zespołu Portishead znalazł się na pierwszym miejscu notowania „Billboardu” w kategorii muzyki klasycznej.

Niespieszne tempo, które dominuje w III Symfonii „Pieśni Żałosnych” sprawia, że utwór ten porównywany jest do źródlanej wody (Wojciech Michniewski), bywa też określany „prowokacją artystyczną”. W rzeczywistości, jak zauważa Małgorzata Gąsiorowska w publikacji PWM poświęconej tej kompozycji z serii „Arcydzieła Muzyki Polskiej XX Wieku” – „III Symfonia pieśni żałosnych jest wyrazem indywidualnych poszukiwań twórcy, zarówno w sferze techniki, jak i próby określenia własnej, chrześcijańskiej tożsamości duchowej. (…)  Nadanie trzem częściom utworu formuły misterium, znoszącego racjonalne poczucie czasu, roztapiającego utwór w nieskończonym zdawałoby się trwaniu, wpisuje III Symfonię w tradycję ludowej obrzędowości”.

Podczas koncertu „Dotknąć Nieba” usłyszymy również V Symfonię D-dur, „Reformacyjną” Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, której wykonanie w tym terminie zbiega się z inauguracją Wałbrzyskiego Weekendu Reformacji organizowanego przez Parafię Ewangelicko-Augsburską                w Wałbrzychu.

27.10.2023 r., godz. 19:00

Koncert symfoniczny – Dotknąć Nieba

sala koncertowa przy ul. Słowackiego 4, Wałbrzych

Program:

Felix Mendelssohn-Bartholdy – V Symfonia D-dur, op. 107, „Reformacyjna”

Henryk Mikołaj Górecki – III Symfonia „Pieśni Żałosnych”

Wykonawcy:

Vladimir Kiradjiev – dyrygent

Iwona Hossa – sopran

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej

Bilety na koncert w cenie: 50 zł – normalny, 30 zł – ulgowy dostępne są w Kasie Biletowej Filharmonii Sudeckiej (bilety@filharmoniasudecka.pl, 501-674-397) oraz w bileterii online: https://bilety.filharmoniasudecka.pl/

Więcej informacji: https://filharmoniasudecka.pl/

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *